گزارش نشست هسته تبلیغ بین‌الملل دفتر اعزام مبلغ با حجت‌الاسلام قانع

نشست هسته تبلیغ بین‌الملل

نشست کادر اجرایی هسته تبلیغ بین الملل با حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمدعلی قانع، مبلغ فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در غنا

در این نشست حضوری مبلغ ایرانی در عرصه بین‌الملل، ظرفیت‌های تبلیغ دینی در عرصه‌های مختلف و اهمیت آن بررسی شد. به گزارش هسته تبلیغ بین‌الملل، حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمدعلی قانع مبلغ در کشور غنا در نشست حضوری پیرامون تبلیغ بین‌الملل به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.در این نشست، به مسائل گوناگونی از جمله نیازها و ضرورت‌های تبلیغ بین‌الملل پرداخته شد.

شما می‌توانید گزارش این نشست را در این صفحه مطالعه فرمایید:

نیازها و ضرورت‌های تبلیغ بین‌الملل

حجت الاسلام و المسلمین قانع در این نشست با اشاره به اینکه تحصیل در حوزه را پس از تحصیل در دانشگاه امام صادق (ع)، ادامه داده‌اند؛ به چگونگی ورود به عرصه تبلیغ بین‌الملل اشاره کرد و افزود: طلبه ایرانی که می‌خواهد در سایر کشورها تبلیغ کند، لازمه آن یادگیری زبان‌های بین‌المللی است، تا بتواند با مردم کشورهای مختلف ارتباط برقرار کند و مؤثر باشد.

وی ارتباط مؤثر و گفتگوی چهره به چهره را در تبلیغ دینی در عرصه بین‌الملل مؤثر دانست و افزود: در اولین سفری که برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی به غنی سفر کردم؛ به دلیل آشنایی با زبان عربی با مردم و مراجعه کنندگان به مرکز اسلامی ارتباط برقرار کردم و موجب شد تا در عرصه های فرهنگی در این کشور بتوانم موفق عمل کنم.

دکتر قانع با بیان اینکه برای شروع فعالیت در عرصه بین‌الملل، در آغاز به مطالعه دروس عقاید و اندیشه‌ای پرداخته است، افزود: سپس مطالعات و تالیفاتی در زمینه تبلیغ دینی را در داخل کشور آغاز کرد. وی ادامه داد: می‌بایست ظرفیت‌های آموزشی و زمینه‌های اعزام طلاب در عرصه بین‌الملل افزایش یابد، همچنین می‌بایست توجه ویژه‌ای به آموزش و تربیت مبلغان شود.

کمبود نیروی انسانی در تبلیغ بین‌الملل

قانع به نقش مؤثر مبلغین ایرانی در عرصه تبلیغ بین‌الملل اشاره کرد و افزود: علاوه بر افرادی که علوم دینی را در جامعه المصطفی فرا می‌گیرند و پس از پایان دوره آموزشی به کشورهای خود بر می‌گردند و به تبلیغ معارف دینی می‌پردازند، می بایست برنامه های هدفمند در این زمینه تدوین گردد.

فضای تبلیغی در عرصه بین‌الملل با مشکلاتی مواجه است

حجت الاسلام قانع چندین سال در کشورهای مختلف در عرصه بین‌الملل، فعالیت تبلیغ دینی و فرهنگی داشته است، در این نشست گفت: مردم افریقا، محروم هستند و از سوی دیگر، عرصه تبلیغ فراهم است؛ است ولی متأسفانه کمتر از عدد انگشتان مبلغ دینی شیعه در آنجا حضور دارد.

وی افزود: وهابیت، مسیحیان در کشورهای آفریقایی با امکانات فراوان به تبلیغ عقاید خود می‌پردازند و طرفداران زیادی را نیز جذب می‌کنند. وقتی با برخی از شهروندان آفریقایی درباره اسلام صحبت می‌کنم یا نمی‌شناسند یا آن طور که وهابیت خواسته است اسلام را می‌شناسند وقتی درباره اسلام ناب با آنها صحبت می‌کنیم نگاه آنها تغییر می‌کند و با ما ارتباط بهتری برقرارمی کنند.

وی با بیان اینکه با وجود همه امکانات رسانه‌ای و ارتباطی، هنوز در برخی از نقاط دنیا اسلام را نمی‌شناسند، افزود: در کشورهای خارجی، افرادی هستند که درباره اسلام چیزی نمی‌دانند.

تبلیغ بین‌الملل یک وظیفه و تکلیف شرعی است

وی با اشاره به اینکه در مسجدی که من حضور داشتم و به تبلیغ اسلام و مذهب تشیع می‌پرداختم، افزود: برخی از سر کنجکاوی به ما مراجعه می‌کردند و وقتی که با اسلام آشنا می‌شوند به دنبال آن هستند که آن را به دست بیاورند و لذا تبلیغ بین‌الملل در شرایط فعلی یک وظیفه و تکلیف شرعی است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *