گزارش اولین نشست «مسئله‌شناسی در بیانات رهبری»

سلسله‌نشست‌های مسئله‌شناسی در بیانات رهبری

اولین نشست از سلسه‌نشست‌های «مسئله‌شناسی در بیانات رهبری» در روز چهارشنبه ۱۲ بهمن‌ماه در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد. در این نشست دکتر سیدطباطبایی به طرح مباحثی پیرامون «مسئله» پرداخته و اهمیت بحث نظام مسائل در اندیشه و بیانات رهبر معظم انقلاب را تبیین کردند.

جلسه روش مسأله‌شناسی در بیانات رهبری در روز چهارشنبه مورخ ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ در اتاق جلسات دفتر اعزام مبلغ دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد. در این جلسه، هسته‌های محتوایی دفتر اعزام مبلغ همراه با جمعی از دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) حضور داشتند.

در ابتدای جلسه، آقای دکتر سیدطباطبایی درباره آسیب‌های رویکردهای مسأله‌محور اظهار داشتند: اساساً بعضی از آنچه مسأله خوانده می‌شود، در جهان‌بینی و انسان‌شناسی ما مسئله نیست و لذا پیشنهاد ایجابی برای مسئله‌محوری آن است که ابتدا کلان‌مسئله‌های انقلاب اسلامی شناسایی شود و سپس فرد جایگاه و نسبت خود را در ارتباط با آن کلان مسائل پیدا کند.

ایشان سپس به ارائه تعریفی از «مسئله» پرداختند و بیان کردند مسئله عبارت است از «فاصله وضع موجود تا وضع مطلوب»؛ یعنی در هر جایی که وضع موجود هنوز به وضع مطلوب تبدیل نشده است، مسئله وجود دارد و برای شناخت مسئله باید وضع مطلوب را شناخت و سپس مسئله را در جایی که وضع مطلوب محقق نشده است، تشخیص داد.

ایشان در قسمت سوم بحث بیان کردند علّت مسئله‌شناسی از نگاه رهبر معظم انقلاب آن است که ایشان در شناخت وضع مطلوب به علّت اجتهاد مسلّم و جایگاه مرجعیّت‌شان بسیار قابل اتکا هستند و همچنین در شناخت وضع موجود نیز به علّت اشراف اطلاعاتی جایگاه رهبری و گزارش‌هایی که به دست ایشان می‌رسد، وضع موجود را بهتر از هر کس دیگری می‌شناسند؛ لذا بهترین فرد برای تشخیص و معرفی مسئله ایشان هستند.

ایشان در قسمت بعد به بیان روش مسئله‌شناسی در بیانات رهبری پرداختند و بر گرفتن چهارچوب مطلب و شاکله مسئله از خود رهبر معظم انقلاب – در جایی که ایشان در مقام بیان هستند- تاکید کردند و بیان کردند ثمره آن، فهم مسأله در دستگاه فکری رهبر معظم انقلاب است.

ایشان در قسمت آخر بحث نیز بیان کردند که پس از استخراج مسائل از نگاه رهبر معظم انقلاب، بایست با ارجاع این مسائل به افراد متخصص در اندیشه ایشان، صحت‌وسقم مطالب را سنجید و سپس برای حل این مسائل، کرسی‌های ایده‌پردازی و نظریه‌پردازی را به ویژه در دانشگاه‌ها شکل داد.

دانشجویان نیز در انتهای جلسه پرسش‌های خود را با استاد محترم مطرح کرده و پاسخ‌های پرسش‌ها را دریافت کردند.

جهت تهیه و دریافت صوت و فیلم کامل نشست اینجا کلیک کنید

همچنین می‌توانید تصاویر این نشست را تماشا کنید:

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *