گزارش سلسله نشست‌های تخصصی «اقتصاد خانواده» با موضوع «سبک زندگی اقتصادی اسلام در حوزه مصرف»

اقتصاد خانواده - سبک زندگی اقتصادی اسلام در حوزه مصرف

جلسه سبک زندگی اقتصادی اسلام در حوزه مصرف در تاریخ ۲۴ بهمن و ۱ اسفند برگزار شد و اعضای هسته مرکز تبلیغ در این جلسه شرکت داشتند و جناب آقای سروش دانشجوی دکتری دانشگاه امام صادق (ع) به ارائه پایان‌نامه مقطع ارشد خود با موضوع ارزیابی تحولات سبک زندگی اقتصادی در جامعه ایران طی سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۹۰ بر اساس دیدگاه اسلامی پرداختند.

در ابتدای جلسه ایشان با آسیب‌شناسی مطالب موجود در فرهنگ مصرف در فضای علمی جامعه به لزوم ایجاد یک نظام‌واره و پرداختن به جزئیات مصرف و لزوم هماهنگ بودن فعالیت‌های فرهنگی با یکدیگر برای اصلاح فرهنگ مصرف اشاره کردند و نمونه‌هایی از فعالیت‌های فرهنگی تاثیرگذار در کشور و خارج از کشور را برشمردند.

سپس ایشان با دسته‌بندی موارد مصرف در زندگی شخصی و با استفاده از جمع‌­آوری و دسته‌بندی احادیث هر یک از حوزه‌ها به نقد و ارائه پیشنهادهایی در هر یک از حوزه‌ها پرداختند.

در حوزه مصرف ابتدا به مبحث خوراکی‌ها پرداختند و احادیث این حوزه را مطرح کردند و به نقد و ارائه راهکارهای شخصی و حاکمیتی برای این حوزه پرداختند و مصداقا مواردی از خوراکی‌های مهم سبد مصرفی خانوار مانند نان، گوشت و … را مورد بررسی قرار دادند.

مبحث بعدی که به آن پرداخته شد حوزه مسکن بود. در این حوزه نیز احادیث جمع‌آوری شده بود و اصول ۹ گانه‌ای در حوزه مسکن احصا شده و بیان شد. در این حوزه نیز نقدها و راهکارهای شخصی و حاکمیتی بیان و بررسی شد.

در پایان جلسه اول چند کتاب نیز در این حوزه معرفی شد از جمله کتاب آقای ری­‌شهری و کتاب مصرف صحیح از منظر اسلام (ایروانی، اکبرنیا) ادامه مطالب به جلسه بعد موکول شد.

در نشست دوم که هفته بعد از نشست اول برگزار شد، به ادامه مطالب پرداخته شد و ابتدای امر به موضوع مصرف در حوزه بهداشت پرداخته شد و پنج مورد مهم در این حوزه که از احادیث احصا شده بود ارائه شد و در موضوع بعد نیز به حوزه درمان و سبک زندگی و احادیث معصومین در این حوزه اشاره شد.

موضوع پوشاک نیز موضوع بعدی بود که در این جلسه مورد توجه قرار گرفت و سبک زندگی و احادیث این حوزه ارائه و بررسی شد و سپس موضوع آموزش در سبک زندگی اسلامی مورد توجه قرار گرفت. در موضوع وسیله نقلیه نیز دو ویژگی مهم در انتخاب وسیله نقلیه مطرح شد. در ادامه به تفریحات مناسب و اصول تفریحات در سبک زندگی اسلامی پرداخته شد. و آخرین موضوع مورد بحث نیز مبحث آرایش بود که مورد توجه قرار گرفت.

در حین جلسه نیز، گریزی به مبحث بهره­‌وری نیروی کار و فرهنگ کار هم از سوی کارمند و هم از سوی کارفرما زده شد و مطالبی نیز در این حوزه بیان شد.

در پایان نیز ضمن تشکر از میهمان مدعو قول ادامه همکاری خصوصا در مبحث مصرف از ایشان گرفته شد و ما امیدواریم این همکاری به بهترین شکل ممکن صورت بپذیرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *