محتوای یادداشت
هوش مصنوعی و آیندۀ فرهنگ
با آنکه هوش مصنوعی هنوز به آن بهرهبرداری کامل و گستردهای که انتظار میرود نرسیده است، تاکنون این فناوری جنجالهای زیادی به پا کرده و نقل محافل علمی و فرهنگی در شرق و غرب عالم شده است. از بین مجموعه بزرگ کاربردهای هوش مصنوعی، یک امکان این فناوری مورد توجه قرار گرفته است و آن قابلیت «شخصیسازی محصولات [فرهنگی]» برای هر کاربر است.
انقلابی که شروع شده است؛ ضرورت وظیفهشناسی برای پیشبرد انقلاب اسلامی
یکی از مهمترین عوامل موفقیت حرکت انقلابی ۵۷ را میتوانیم مسئولیتپذیری (تکلیفگرایی) بدانیم. نباید فراموش کنیم که حرکت انقلابی در بهمن سال ۵۷ اولین مرحله از انقلاب اسلامی بوده است و ما مراحل دیگری را همچون دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی پیش رو داریم که برای رسیدن به آن مراحل باید به مسئولیتپذیری (تکلیفگرایی) توجه کنیم.
مهمترین لازمۀ جهاد تبیین که از آن غفلت میکنیم چیست؟
بعد از شنیدن فرمان جهاد تبیین از سوی رهبری، انگارههای متفاوتی در ذهن دغدغهمندان و عموم مردم و حتی ضدانقلاب شکل گرفت. برخی گمان میکردند که جهاد تبیین یعنی این که باید در یک جای عمومی حاضر شوند و توجه رهگذران را جلب کنند تا با به زبان آوردن گزارههایی مهم بتوانند بلکه حتی یک شبهه از دل یک نفر بیرون کنند. برخی که با شبکههای ارتباط جمعی مانند اینستاگرام و... بیگانه بودند، وارد شدند و برخی فعالیتشان را بیشتر کردند.
روایت تاریخ یعنی ساخت آینده؛ ضرورت مطالعه و فهم تاریخ در عرصۀ جهاد تبیین
بسیاری از ما در سردرگمی حوادث پیچیدۀ این روزهای ایران و جهان نفس میزنیم و به دنبال مسیری درست، تصمیمی عاقلانه و شناختی صحیح هستیم و بعضاً به دنبال تفسیر و توضیح آن برای دیگران میرویم که این روزها تحت عنوان «جهاد تبیین» از آن یاد میشود.
سعید سیاح طاهری؛ شهیدی که فعال فرهنگی بود
سعید سیاح طاهری سال ۱۳۳۶ در آبادان متولد شد. در نوجوانی در مبارزه علیه رژیم پهلوی فعال بود و پیش از آغاز جنگ، در غائلههای ضدانقلاب در کردستان و... جنگید. در دفاع مقدس هم عضو سپاه بود و کمی بعد، فرمانده سپاه آبادان شد.
برای حجاب چه باید کرد؟
همان کاری را درباره حجاب بکنید که آن ها برای بیحجابی کردند!
رهبر معظم انقلاب در دیدار با اقشار مختلف بانوان فرمودند:
حجاب یک واجب شرعی است که باید رعایت بشود، منتها آن کسانی که حجاب را به طور کامل رعایت نمیکنند، اینها را نباید متّهم کرد به بیدینی و ضدّانقلابی؛ نه. من قبلاً هم گفتهام...
خرده رمان «محبت»؛ قسمت ٢
محلۀ عجیب و غریبی است. هم دشمنان علی (ع) و هم پیروان او را در خود جای داده است. کم با هم دعوا نمیکنند. کافی است شیعیان اسم علی (ع) را بیاورند تا با شمشیرهای آخته ناصبیان مواجه شوند. البته با اینکه آنها، یعنی شیعیان، در اقلیت هستند، اما هر از گاهی با اقدامات ضد حکومتی، محله را برای ناصبیان نا امن میکنند. کم پیش میآید بر سر چیزی توافق کنند. اما این روزها در محله اتفاقی افتاده که شیعیان را مضطرب کرده و ناصبیان را... که نه مضطرب ولی... ولی برای آنها هم مهم است که این قضیه به کجا ختم میشود... .
خرده رمان «محبت»؛ قسمت اول: میثم تمار
کوبنده و رسا، فریاد زد: مرگتان باد! پسر مرجانه، مسلم را سر برید و شما دم نزدید! شما چجور مسلمانانی هستید که سفیر امامتان را تنها گذاشتید؟ ای بیوفا مردم! علی (ع) از دست شما چه رنجها که نکشید! حالا پسر او را در میان مشتی گرگ و شغال رها کردهاید؟!
عجیب بود که نام علی (ع) از زبانش نمیافتاد؛ حتی آن زمان که بیست سال از کشته شدن علی (ع) میگذشت.
ضرورت کار تشکیلاتی
بهترین و برترین تشکل عالم همین پنج تنی هستند که زیر کساء جمع شدهاند؛ هیچ کدامشان هم بدون اذن وارد نشدهاند. تمام اصل و اساس تشکیلات همین است که یک اذنی داده شود تا شخص وارد تشکیلات شود که به درد مهارت اهل بیت بخورد. پایه اخلاق تشکیلاتی، انسانسازی مطلق است. این است که آدم وظیفه خودش را بشناسد.
حسینی بمان؛ نقش فرهنگ حسینی در تربیت اسلامی
دوران امامت امام حسین (ع) و به ویژه واقعه عاشورا به اندازهای باعظمت و ذوابعاد هست که بتوان در هر یک از جوانب آن کتابها نوشت و بحثها کرد، یکی از جنبههای مهم این واقعه، جلوههای تربیتی آن است که بسیار مایهی درس گرفتن و عبرت گیری است. یعنی اگر ما بخواهیم این وقایع را مورد مداقّه قرار دهیم، از آن میشود صدها عنوان و سرفصل به دست آورد که هرکدام برای یک امّت، برای یک تاریخ و یک کشور، برای تربیت خود و ادارهی جامعه و قرب به خدا، درس است.