رونمایی از کتاب «معاد» توسط حجت الاسلام پناهیان

رونمایی معاد

به گزارش خبرگزاری فارس، کتاب «معاد» با رویکرد بازسازی فصل معاد کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ترکیب مزجی بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی به همت هسته مکتب امام خمینی مرکز رشد و دفتر اعزام مبلغ دانشگاه امام صادق (ع) و نشر معارف تألیف و منتشر شده است. این کتاب با حضور حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه و علی جعفری هرستانی، سید مصطفی موسوی، محمدعلی فائضی و مصطفی حبیب‌الله و محمد قائمی‌راد از مولفان کتاب همزمان با سالروز میلاد امام حسن(ع) و همچنین سالگرد تدریس مطالب طرح کلی اندیشه اسلامی از سوی مقام معظم رهبری در مسجد امام حسن مجتبی(ع) در خبرگزاری فارس رونمایی شد.

محمد قائمی‌راد از مؤلفین کتاب با اشاره به اینکه تألیف این کتاب براساس دغدغه جمعی از پژوهشگران که به مطالعه و تدریس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن می‌پردازند، صورت گرفت زیرا مقام معظم رهبری در مباحث این کتاب که در مسجد امام حسن مجتبی (ع) در ایام ماه رمضان مطرح کردند، اعلام می‌کنند که بعدتر در بحث معاد، سخنانی را مطرح خواهند کرد که البته فرصت نمی‌شود. بنابراین، این دغدغه وجود داشت، بحث معاد نقص کتاب طرح کلی است.

وی ادامه داد: انگیزه ما این بود که جمع‌آوری و گردآوری مباحث مقام معظم رهبری در خصوص معاد و انتشار آن در قالب یک کتاب، بهانه و زمینه‌ای برای بحث کردن درخصوص این موضوع خواهد شد. رویکرد ما این بود که اگر مقام معظم رهبری بنا داشته باشند در خصوص معاد یا هر موضوع دیگری همان روند طرح کلی اندیشه اسلامی را ادامه دهند، چگونه عمل خواهند کرد؟ بنابراین تلاش کردیم در این کتاب مشابه همان مباحث را ادامه دهیم که دارای چالش‌هایی بود.

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در این مراسم ضمن قدردانی از تلاش مؤلفین جوان این کتاب که به جمع‌آوری بیانات و دیدگاه‌های رهبری اهتمام ورزیدند، اظهار داشت: با این کتاب نقص موضوعی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی را که مقام معظم رهبری هم وعده داده بودند، پوشش داده می‌شود و هم این نکته جالب مشهود می‌شود که وقتی مباحث این کتاب که برگرفته از بیانات رهبری بعد از انقلاب اسلامی است، بررسی می‌کنیم شاهد یک هماهنگی و هارمونی با مباحث ایشان در موضوعات دیگر قبل از انقلاب اسلامی هستیم. این ثبات در دیدگاه و ساختار نشان‌دهنده یک فکر عمیق و برخورداری از حکمت در نظریات ایشان در زمینه تفسیر آیات قرآن است.

وی افزود: این هماهنگی میان فرمایشات بعد و قبل از انقلاب ایشان، نشان دهنده ایستایی اندیشه ایشان نیست بلکه نشان‌دهنده پیشتازی نظرات ایشان در قبل از انقلاب است که یک طلبه ۳۰ ساله مباحثی را مطرح می‌کند که از نظر اجتماعی، سیاسی و تمدنی، امروز هم بعد از تجربه نیم قرن از انقلاب اسلامی، قابل عرضه است و این بسیار قابل توجه و جالب است.

پناهیان با اشاره به اینکه ویژگی دیگر اندیشه مقام معظم رهبری غیر از قرآنی بودن و ساختارمند بودن، برخورداری از نگاه اجتماعی، سیاسی و تمدنی است که هر سه این‌ها را در مواجه با مفاهیم دینی و تفسیر قرآن و برداشت‌های ایشان از آیات قرآن می‌توانید ببینید، گفت: اینگونه نگاه کردن به مفاهیم دینی را می‌توان در برخی از اندیشمندان معاصر مشاهده کرد. بسیاری سوال می‌کنند که اگر نخواهیم اسلام را امری فردی ببینیم، به آثار چه افرادی باید مراجعه کنیم؟ تعدادی از آنان را معرفی می‌کنم.

وی همچنین اظهار داشت: اولین شخصیتی که در تاریخ معاصر دارای این سه نگاه اجتماعی، سیاسی و تمدنی است، آیت‌الله شاه‌آبادی استاد عرفان امام خمینی (ره) است. ایشان شاگردی همچون امام تربیت می‌کند که برخوردار از این نگاه در آثار و بیانات خود هستند. امام خمینی (ره) در کتاب ولایت فقیه خود و در تمام سخنرانی‌ها و رهنمودها و رهبری که انجام دادند از چنین نگاهی برخوردار هستند و اسلام را امر فردی نمی‌بینند.

شما می‌توانید کتاب معاد را از بخش فروشگاه سایت (اینجا) تهیه بفرمایید.

گزارش کامل این نشست در سایت خبرگزاری فارس

کلیپی از این مراسم رونمایی را می‌توانید اینجا مشاهده فرمایید:

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *